maandag 29 juni 2015

Achterland




Deze strip gaat over een jongeman die op het Franse platteland woont. Deze Julien is verliefd op de stadse Monique. Aangezien ze in het dorp waar Julien woont opgegroeid is komt ze daar nog regelmatig terug. Ze feest graag met vrienden. Maar aangezien Julien een beetje een looser is maakt hij weinig kans bij haar en blijft het bij dromerij.

Zowel het verhaal als de illustraties zijn van Jacques Ferrandez. Dit in 1982 verschenen album is zijn eerste strip. Maar het is niet mijn eerste kennismaking met zijn  werk. Eerder schreef ik al recensies van ‚Oriëntaals dagboek’ en ‚Villa Duisternis’. Waar ik zeer enthousiast was over die twee strips ben ik minder te spreken over ‚Achterland’.

Het is een wat kabbelend verhaal. Het doet denken aan Franse films uit de jaren 80. Het zijn films waar het voornamelijk gaat over de karakters van mensen en minder om de spectaculaire avonturen die ze beleven. Dat kan heel interessant zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld genoten van de film ‚Le château de ma mère’. Maar het verhaal van deze strip vind ik wat saai. Het zou ook zo in mijn omgeving kunnen spelen met mensen die ik ken. Nee voor het verhaal hoef je dit album niet aan te schaffen.

Voor de tekeningen dan misschien? Hoewel Ferrandez tekenwerk in verloop van tijd steeds beter is geworden is dit wat dat betreft zeker geen slechte prestatie. Over de inkleuring ben ik dan weer minder te spreken. Ik vind het slordig gedaan. Het lijkt erop dat het hele album op een zondagmiddag snel nog even is ingekleurd.

Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld is dit geen album wat ik jullie kan aanraden. Gelukkig is het latere werk van Ferrandez veel beter.

---

Tags en links:
Grafische novelle Graphic Novel
Jacques Ferrandez wikipedia
villa duisternis recensie
orientaals dagboek recensie
Achterland
Een strip een auteur
Ferrandez, Jacques
Casterman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten