woensdag 26 augustus 2015

Alex - Het vervloekte eiland

 
Schurken hebben Lydas, een belangrijke wetenschapper, ontvoerd. Lydas is een volgeling van Archimedes. Hij kan belangrijke wapens ontwikkelen. Daarom is hij ontvoerd. Alex gaat achter de ontvoerders aan en probeert Lydas te bevrijden. Een spannend avontuur volgt.

Wat ik zo leuk vind aan deze serie is dat er van allerlei wetenschappelijke dingen in het verhaal voor komen waarvan ik niet wist dat die toen al uitgevonden waren. Soms betwijfel ik of het wel klopt. Maar ik vind het leuk om dat uit te zoeken. Zo wordt in dit album, en in het vorige album, gesteld dat het buskruit al was uitgevonden. Ik weet dat de Chinezen het eerst met deze uitvinding kwamen. Maar als ik wikipedia moet geloven werd het pas in de 9e eeuw uitgevonden. Wie hier meer over weet mag het zeggen. Er komen ook enorme zonnespiegels in dit verhaal voor. Deze werden gebruikt als wapen om bijvoorbeeld op grote afstand branden te kunnen stichten. Dit is inderdaad een uitvinding van Archimedes. De verbeterde katapult is ook een uitvinding van Archimedes. Ook leuk, maar geen uitvinding van Archimedes, is het gebruik van vensterglas. Dat is toevallig ontdekt. Een schip liep vast op het strand. De bemanning maakte van sodablokken, die ze toevallig vervoerden, een oven. Later bij het opruimen ervan zagen ze dat het soda met het zand was versmolten en gestold. Ze hadden glas ontdekt. Eerst maakten ze er alleen sieraden van, maar de Romeinen gebruikten het als vensterglas.

Zowel het verhaal als de tekeningen zijn van Jacques Martin. Het verhaal zit goed in elkaar. Ik vind het een spannend verhaal. Ook de tekeningen zijn weer erg goed.

Dit album vind ik weer een aanrader.

---

Tags en links:
Avonturen
Alex de onversaagde recensie
Alex - De gouden sfinx recensie
Alex - Het vervloekte eiland recensie
Alex - De zwarte klauw recensie 
Alex - De tiara van Oribal recensie 
Jacques Martin wikipedia
Alex
Casterman uitgaven
Martin, Jacques (Marleb)
Casterman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten