vrijdag 4 december 2015

Betty & Dodge - Moord in Manhattan - een striprecensie



Engeland 1937. De 19-jarige Betty Burgess is mooi, aristocratisch en verloofd met de fijne jongeman Harry Mortimer. Dan ontdekt ze door een stom toeval dat haar biologische vader een Duitse atoomgeleerde is die naar New York is gevlucht. Betty’s knusse, zorgeloze leventje op het Engelse platteland komt plots tot stilstand. Ze vertrekt naar de VS om haar vader te zoeken. Maar daar verneemt ze dat hij zich schuil houdt voor de spionnen van Adolf Hitler. In haar zoektocht naar haar vader kruist Betty het pad van een kleverige Duitse consul, twee kille moordenaars en, ergst van al, de verschrikkelijk onuitstaanbare persfotograaf Dodge, die ze maar niet van zich kan afschudden…

Dit, tot nog toe, acht delen tellende feuilleton is geschreven door Pat van Beirs en Jean-Claude van Rijckeghem. Deze laatste zou je kunnen kennen van zijn filmwerk. Hij schreef o.a. samen met Kadir Balci de dramatische komedie ‚Trouw met mij!’ die begin 2015 in de bioscopen draaide.
Hoewel ik alleen nog maar dit eerste deel van deze serie heb gelezen ben ik al razend enthousiast. Het verhaal is spannend en heeft veel humor. Hoe Betty en Dodge met elkaar om gaan doen denken aan de komedies uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Je kent ze wel: man en vrouw worden tegen wil en dank met elkaar opgescheept. De man probeert door humor en charme haar voor zich te winnen, maar zij moet hem niet. Eind van het liedje is altijd dat ze toch voor hem valt. Films met, als ik mij goed herinner, William Powell en Myrna Loy of sommige films met Cary Grant. Kwa uiterlijk lijken Betty en Dodge op Veronica Lake en een donkere Alan Ladd.

Het tekenwerk is van Thomas Du Caju. Hij heeft ook mee getekend aan enkele Kiekeboe albums. Maar Betty & Dodge heeft hij geheel in eigen stijl getekend. Het is realistisch en vlot getekend. De actie scenes spatten van de pagina’s af. Ik ben zeker gecharmeerd van de vlotte lijnvoering en Du Caju’s oog voor detail. Ook over de inkleuring ben ik te spreken. Het is heel sfeervol ingekleurd.

Ik zie er naar uit de andere delen te lezen.


---

Tags en links
Misdaad
Jean-Claude van Rijckeghem wikipedia
Betty & Dodge
Standaard uitgaven
Caju, Thomas Du
Beirs, Pat van
Rijckeghem, Jean-Claude van
Standaard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten