woensdag 23 december 2015

Edgar Wallace - De groene boogschutter - een striprecensie


Journalist Spike Holland krijgt de opdracht om een artikel te schrijven over een mysterieuze groene boogschutter die gesignaleerd is in kasteel Garre van Abel Bellamy. Bellamy blijkt een onaangenaam heerschap te zijn en ziet het niet zitten dat Spike zich met zijn schimmige zaakjes gaat bemoeien. Wat volgt is een complex avontuur waarin in mij tot het eind af vraag wie die geheimzinnige boogschutter wel niet is.

Ook deze strip, uit 1995, is weer een adaptatie van een roman van Edgar Wallace. André-Paul Duchateau waagde zich aan de klus een begrijpelijk scenario van het boek te maken. Hoewel het een ingewikkeld verhaal is weet Duchateau het verhaal goed te vertellen, al is het wel opletten geblazen. Ik vind dit een betere strip dan de in 1992 verschenen Edgar Wallace strip ‚De gele slang’. Net zoals bij ‚De gele slang’ heeft Duchateau er ook weer voor gekozen om het verhaal in te korten door de schrijver Edgar Wallace als personage op te voeren. Zo wordt een ontsnappings scene ingekort tot drie plaatjes waarin de schrijver verteld dat ze ontsnapt zijn. Ook komt hij in beeld aan het eind van het verhaal om het een en ander nog te verklaren. Zoals ik al in mijn recensie van ‚De gele slang’ zei ben ik ook nu van mening dat ik dit een beetje een zwaktebod vind. Maar ook ik begrijp natuurlijk dat het razend moeilijk moet zijn zo’n ingewikkeld verhaal in 48 pagina’s vertelt te krijgen.

De tekeningen van Peter Li zijn weer prima, niets op aan te merken.

---

Tags en links:
Detective
Edgar Wallace - De gele slang recensie
Edgar Wallace - De groene boogschutter recensie 
Edgar Wallace wikipedia
André-Paul Duchâteau wikipedia
Gele slang, De
Collectie Detectivestrips
Li, Peter
Duchâteau, André (André-Paul Duchâteau, M. Vasseur, Miche...)
Wallace, Edgar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten