vrijdag 22 januari 2016

Follies - Marilyn Avenue - een striprecensie



Het is 1982 en de Duitse schrijver Schell krijgt een brief met de uitnodiging om een boek te schrijven over het leven van de legendarische Marilyn Monroe. Feit is dat deze brief is ondertekend door de inmiddels al 20 jaar dode Marilyn Monroe zelf.

Schrijver en tekenaar Michel Schetter speelt hier met een interessant gegeven: wat als de dood van Marilyn Monroe in scene was gezet? Het zou mooi passen bij de theorie dat Elvis nog leeft of de complottheorie rond de dood van John F. Kennedy. Ik had verwacht dat Schetter de complottheorie zou uitspinnen tot een thriller compleet met intriges en achtervolgingen, maar halverwege het verhaal wordt er een moord gepleegd en wordt het meer een detective. Dit vind ik een interessante wending.

De tekeningen zijn ook van de hand van Schetter. Helaas ben ik hierover minder te spreken. De pagina’s zijn duidelijk op groter formaat gemaakt. Dit wordt meestal gedaan omdat je op groot formaat meer details kwijt kunt en meestal vind ik dit ook goed gedaan, maar in dit geval heeft Schetter te weinig rekening gehouden met het feit dat de pagina’s verkleind worden en dus de lijnen dunner worden. Nu zijn sommige lijnen zo dun geworden dat ze bijna weg vallen of helemaal weg vallen. Laten we het toeschrijven aan de onervarenheid van Schetter die, toen dit album in 1984 uit kwam, pas vijf jaar strips aan het maken was. Ik merk dat de serie ‚Cargo’ ook aan dit euvel lijdt. Met later werk van Schetter ben ik niet bekend.

Toch moet ik zeggen dat ik dit album, vanwege het verhaal, zeker de moeite waard vind.

Marilyn Avenue op youtube

Tags en links
Misdaad
Marilyn Monroe
Marilyn Monroe wikipedia
Follies
Schetter, Michel
Michel Schetter wikipedia
Loempia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten