vrijdag 24 juni 2016

Mr. Wens - Kaarsen voor de duivel - een striprecensie


De beruchte crimineel Freddy Dolo ontsnapt steeds aan de politie. Zijn broer Martin, de goud eerlijke kaarsenverkoper, heeft er ook onder te lijden want niemand wil meer zaken met hem doen. Wens is vast besloten Freddy achter de tralies te krijgen.

Ook dit is weer een strip naar een boek van Stanislas-André Steeman. Het originele boek stamt uit 1932 en het is in 1946 verfilmd door Emile-Georges De Meyst. Ik ben niet bekend met het originele boek en ook niet met de film dus ik kan alleen mijn oordeel baseren op deze strip waar Duchäteau het scenario schreef. Ik heb zeer geboeid dit album zitten lezen en was aangenaam verrast toen de ontknoping zich ontvouwde.


Ik ben erg te spreken over het realistische tekenwerk van Didier Desmit. Wel vind ik het jammer dat het verhaal van 1932 naar het heden (1994, de tijd waarin deze strip verscheen) is getransporteerd. Ik hou namelijk erg van die oude auto’s en oude mode. Als ik het tekenwerk van Desmit vergelijk met dat van Musquera, die het eerste Mr. Wens album ‘Zes dode mannen’ tekende, moet ik zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar dat van Desmit. Het is net even wat gedetailleerder.

Ik heb erg genoten van dit album. Spannend verhaal en goed getekend.

Genre: Detective
Links:
De vijand zonder gezicht recensie
De moordenaar woont op nr. 21 recensie
Zes dode mannen recensie
Kaarsen voor de duivel recensie
Didier Desmit wikipedia
André-Paul Duchâteau wikipedia
Stanislas-André Steeman wikipedia
Mr Wens
Collectie Detectivestrips
Didier Desmit Comiclopedia
Duchâteau, André (André-Paul Duchâteau, M. Vasseur, Miche...)
Steeman, Stanislas-André
André-Paul Duchâteau Comiclopedia
Mr. Wens op stripinfo.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten